Thursday, September 18, 2014

RESEPI OREO CHESSE CAKE

**resepi ni saya dapat dari kakak senior saya.dan saya cuba jejak kakak  yg bagi resepi kat kakak senior saya tu berdasarkan gambar yang di attached kan. Hehehe.tu dia ummizaihadi-homesweethome.blogspot.com


**TAPI saya taip kaedah yang saya pilih n mampu je.mahu lebih detail sila jenguk blog beliau ea.



Bahan Dasar: (loyang bulat 8 inci)

  • 300gm biskut oreo – di buang cream nya
  •  75gm mentega cair 
Bahan Filing:
  •  500gm Cream chesse 
  • 110gm gula castor
  •  ½ tbsp esen vanilla 
  •  2 biji telur
  • 150ml whipping cream
  • 1tbsp lemon juice
  • 20 keping biskut oreo di patah 4
Kaedah:

  • Dasar kek- Kisar halus biskut oreo dan gaul dengan mentega cair.tekan dan padat kesemuanya dalam acuan.bakar selama 15minti dengan suhi 160c.angkat dn ketepikan.
Filing:
  • Pukul keju krim dan gula hingga sebati,masukkan esen vanilla dan telur satu persatu kemudian masukkan whipping cream dan lemon juice.putar hingga sebati.
  • Masukkan biskut oreo yang di patah-patahkan tadi dan gaul rata.
  • Tuang kesemuanya dalam Loyang
  • Bakar pada suhu 150c dengan kaedah water bath (semasa bakar chesse kek,anda perlu letak sedulang air di bawah acuan kek.ditindan.bkan rak lain-lain.n lapik Loyang chesse dengan aliminium foil utk elak air masuk) selama 45-50minit.
  • Tutup oven dan renggangkan pintu.biar kek dalam oven selama sejam
  • Longgarkan keliling kek guna pisau.
  • Untuk jaga kualiti rase dan bau kek.wrapping Loyang dan chill kan maks 4 jam or semalaman

Komen haninahalim :
rase kek memang meletop uollz.dengan chesse,oreo lagi.buat penggemar chesse mcam family saya kek ni sangat-sangat MENGUJAKAN dan wajib masuk dalam kek chesse pilihan..rase chesse dan oreo mencair dalam mulut.fuhh ~_~”


selamat mencuba semua!!!

tqsm,

haninah halim
repost dari blog lama..

No comments:

Post a Comment