Thursday, September 18, 2014

TIPS MEMBUAT KEK KEJU

1-Cream cheese ade banyak jenis.. contoh nyaPhilladelphia,Anchor dll. Saya tak pernah cube yang lain sebab mmg dah puas hati sangat guna Philladelphia =)


 sumber mr.google

2-Tempat nak beli chesse;
  • Supermarket, selalunya tesco ade.tapi agak cepat habis.dia  jual dalam kotak kat tempat2 cheese, susu tu.harga utk 250g = RM 12.50 KALO TAK SILAP (dah lame tak beli kat supermarket.hehe)
  • Kedai Kek,hee.ni pon kalo nasib kurang baik pun bleh cpat habis.tapi harga kat kedai kek selalu nya lebih murah daripada supermarket.harga 500g =RM14.50 dekat puchong.

3- Chesse agak cepat rosak.lagi2 kalo beli yang siap-siap potong 250g / 500g.lebih seminggu kalo di biarkan cheese akan berkulat dan rasanya pahit(senang cite tu mkasud nya chesse anda dah rosak dan anda telah membazir). Kalo nak guna banyak, better beli yang dalam kotak.Potong siap-siap dan simpan dalam bekas kedap udara.TAPI DENGAN SYARAT!!!pisau dan papan pemotong mesti BERSIH dan KERING.

4-eh.chesse yang lebih harus simpan dalam chiller tau!!jangan pi simpan kat peti beku ikan tu plak.dan chesse perlu di bungkus dengan rapi.

5-Keluarkan chesse seelok-eloknya 1jam sebelum di gunakan.sebab bila dah keluarkan awal,keju akan lembut dan senang bila di putar.terutamabagi yang guna hand mixer.takut besi pemutar tu bengkok plak pukul benda-benda keras.

6-Kek keju yang saya tahu ade dua kaedah je untuk di sediakan BAKAR/CHILLED.So bace betol-betol kaedah yang resepi tu bagitahu.

  • BAKAR = water bath/brain marie/steam bake =semasa bakar chesse kek,anda perlu letak sedulang air di bawah acuan kek.ditindan.bkan rak lain-lain.n lapik Loyang chesse dengan aliminium foil utk elak air masuk. Dan bila bakar,sila la ikut waktu yang di beri.takot kalo terlebih bakar chesse anda akan jadi kekuning-kuningan mcm atas pizza tu.
  •   CHILLED=guna gelatin dan perlu disejukkan sekurang-kurangnya 3jam.dan tolong makesure gelatin yang di beli adalah HALAL.kalo beli di kedai kek korang boleh mintk sijil pengesahan halal kat tokey kedai tu.HALAL tu wajib k!
7-Buat chesse kek seelok-eloknya gune Loyangloose tin atau springform yang mane dasar dia boleh di keluarkan dari loyang.sebab agak mustahil untuk anda telangkupkan mcam anda buat kat kek span.

selamat mencuba semua!!!

tqsm,

haninah halim

No comments:

Post a Comment